luni, 11 martie 2013

Etapa 6. Singer… O pasiune cu traditie

Enuntul probei: Pentru doamne si domnisoare: Ai liber la imaginatie! Scrie pe blog ce masina de cusut te-ar putea aduce in lumea creatiei. Alege o masina Singer de pe site-ul marketonline.ro si transpune-o intr-o poveste :)

*****
Se întoarce roata
Prin 1992 am început să merg pe munte împreună cu un grup vesel. Eram tineri, foarte tineri, liceeni (deh, ce vremuri frumoase). Când mă gândesc cum plecam cu câteva conserve și o pâine sau un parizer și o supă instant, mă umflă râsul, dar cât de entuziaști eram și mergem în fiecare weekend pe munte. Cât de puține ne trebuiau pentru a fi fericiți! Acum când privesc în urmă mi se pare incredibil…

La vremea aceea, banii de buzunar primiți de la părinți erau singura avere care, agonisită timp de-o săptămână, ne permiteau să mergem cu trenul la munte. Magazine sportive erau puține și prea scumpe pentru noi, așa că, pe de o parte împinsă de nevoie, pe de altă parte fascinată de moștenirea de generații, m-am împrietenit tare mult cu vechea noastră mașină de cusut Singer. O aveam în casă de la străbuna mea, o femeie mărunțică, născută la 1898. Ea m-a învățat să mă așez la mașină, să trec firul prin ac și să trag prima cusătură. Între 1992 și 1996 ea a fost profesoara mea. Pe timpul războiului avusese o croitorie și știa să facă costume bărbătești… și da, a trăit 98 de ani…

Am început prin a-mi coase prima pereche de parazăpezi (o piesă vestimentară care îmbracă bocancul, trece pe sub talpă o chingă, urcă până la genunchi, și protejează pe munte împotriva zăpezii care tinde să între între bocanc și pantalon). Am mai greșit eu cusături, am tras mai drept sau mai strâmb, însă la final am fost așa de mândră de creația mea, încât am început să povestesc la toți prietenii mei. Rând pe rând au venit și ei cu materiale și uite-așa am devenit principalul furnizor de parazăpezi al grupului. Parazăpezile erau tare la modă, erau luxul nostru de copii munțomani (cum ne ziceam noi) iar eu începusem să le cos cu o pasiune de nestăvilit. 

Apoi am evoluat și am reușit să-mi construiesc un întreg costum de fâș cu căptușala moale dintr-o țesătură cu bumbac (mare greșală, pentru că acesta odată transpirat se usca foarte greu). Îl iubeam tare mult era și frumos colorat și ieșea super bine în poze, însă rămânea problema cu uscatul greoi, iar la efort susținut, mai mereu eram fleașcă. Dar era creația mea și ani de zile l-am purtat până când uzura a distrus materialul. Mașina de cusut a fost prietena mea pe toată perioada liceului când nu-mi amintesc să fi ratat vreun weekend pe munte, indiferent că era vară sau iarnă.

Dar piesa mea de rezistentă, biata mașină Singer, cât am chinuit-o, ei bine, am reușit să-mi cos singură un rucsac de vreo 40 de litri. Câte straturi a putut să coasă, câte chinghi suprapuse la încheieturi. Scârțâia din toate balamalele masa veche de lemn, însă nu m-a lăsat și din mâinile mele a ieșit un rucsac pe care l-am folosit cel puțin 4-5 ani, până când a dispărut complet partea impermeabilă și a trebuit să-l înlocuiesc. Apoi ne-am și mutat și mașina de cusut a fost lăsată în urmă. Nu pot să vă spun cât mi-a lipsit, era așa frumoasă neagră, cu scris auriu sofisticat. O bijuterie vintage. 

Au urmat apoi ani mulți în care mașina de cusut a lipsit cu desăvârșire că obiect din casa noastră. Ne-am mutat la curte iar aici, într-o seară când am ajuns acasă am găsit-o pe mama trăgând la mașină. Am făcut ochii mari iar ea a râs de mine și mi-a arătat o mașină Singer Talent micuță și compactă pe care tocmai și-o cupărase de la un magazin de electrocasnice. Am râs și eu amintindu-mi de orele multe pe care le petrecusem în adolescență apăsând pedala și învârtind roata masinii… Singer revenise acasă…

Material scris pentru Spring SuperBlog 2013

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

MY shutterstock

My latest images for sale at Shutterstock:

My most popular images for sale at Shutterstock: