miercuri, 16 mai 2007

Caraiman - Tr. Fisura Berbecului 5B

DESCRIERE:

Caracteristici generale: Este un traseu frumos, destul de bine asigurat, situat in perete sudic, putin friablil. Trebuie retinut ca accesul si retragerea sunt dificile si necesita timp si atentie.

Accesul: Se urca din Busteni pe poteca turistica de Valea Jepilor, pana cand aceasta face stanga. Este si un indicator acolo. Din acest punt se merge inainte, pe langa niste conducte, catre refugiul salvamont din Valea Spumoasa. De la refugiu se urca pe V. Spumoasa, pe stanga, si se urca pe primul fir de vale din stanga. Este un valcel pamantos, destul de neplacut si alunecos, care conduce in varful unui pinten. Acolo incepe traseul.

Lungimea 1: Incepe pe un diedru destul de spalat, asigurat cu doua peuri, inclinat usor catre dreapta, pana la un copac. De aici mai departe este o zona inierbata si fara nici un piton pana in regrupare, cam 15-20m. dar foarte usor, putin friabil.

Lungimea 2: Din regrupare usor stanga trecand peste o muchie, apoi o fisura cu o burta mica; neplacut este ca ridicarea se face in iarba. Dupa acest obstacol urmeaza un horn, in care se regrupeaza cam incomod.

Lungimea 3: Continua hornul pana cand acesta devine fisura, usor stanga pe o fata verticala cu fisuri fine, pana in regrupare, care a fost dotata cu un maner de scaun de tren! Regrupare buna, aeriana, peisaj fain.

Lungimea 4: Pleaca pe un diedru spalat, apoi usor stanga pe o fisurica care duce sub tavan, traversare pe sub tavan la dreapta pana in extremitatea lui din dreapta pe unde se trece. Apoi in stanga se prinde o fisura larga care conduce la regrupare.

Lungimea 5: Are cel mai mare grad de dificultate si pleaca pe o fisura fina in sus, pana la o bucata mare de cordelina, loc in care se face o traversare stanga pe o fata spalata, care mai sus se continua cu o fisura usor surplombata, bine pitonata (merge la artificial). La finalul fisurii se merge usor dreapta pana la o alta fisurica mica cu ajutorul careia se ajunge in regrupare.

Lungimea 6: Regruparea arata ca o grota, prin care se trece in partea cealalta a versantului si se continua pe niste fete de stanca cu iarba si friabil, pana in padure, unde fiecare alege un copac de regrupare. De aici mai departe incepe aventura retragerii.

Retragere: Se coboara prin padurea abrupta si putreda pana la firul vaii. Odata atins firul vaii nu se coboara pe el pentru ca mai jos este o saritoare mare si spalata (acolo unde iarna se formeaza cascada de gheata) ci se urca un mal inertbat pe partea cealalta a vaii, unde se prinde o coborare dotata cu lanturi si cabluri, care trece peste un peretel, pentru a ajunge la izvorul din Valea Spumoasa, pe langa care se coboara pana la refugiul salvamont.

1. S-a întîmplat să bat cu pasul zona, dar nu am izbutit vreodată să cad de acord cu W. Kargel asupra configuraţiei locurilor... Nu m-am lămurit şi pace care e acel Vîlcel cu Lespezi. După mine, succesiunea de fire e clară, de la est la vest: Înspumat, Spumoasă (aceea cu marea ruptură şi cruci la bază), vîlcel - deja afluent direct al Văii Jepilor.
    Părerea mea.

MY shutterstock

My latest images for sale at Shutterstock:

My most popular images for sale at Shutterstock: